Resilience and Emotional Intelligence: Complementary Concepts to Empower the Student
RIEEB1.2
PDF (Español)
HTML (Español)

Keywords

resilience
emotional intelligence
competence for life
holistic education
higher education

How to Cite

Belykh, A. (2021). Resilience and Emotional Intelligence: Complementary Concepts to Empower the Student. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 1(2), 125–152. https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.2.18

Abstract

This article presents the results of the hermeneutic phase of the state of the art corresponding to the doctoral research “Emotional intelligence to enhance resilience from higher education”, focused on the analysis of two psychological concepts apparently independent, but closely related. On the one hand, the study of resilience has allowed to discover the characteristics of the individual, their context and psychosocial processes that facilitate a successful management of adverse or stressful situations. Applied to the educational sphere, from its two perspectives –structural and procedural– this line glimpses the essence of socio-emotional change in educational actors, although its methodological proposals tend to be limited to leading by example and showing affection to students. On the other hand, emotional intelligence research that also studies successful people from their character traits or emotional rationalization capabilities offers a methodological complement based on the cognitive processes that structure a possible education action to enhance, among others, the qualities advocated by resilience researchers. The linking of these perspectives offers a frame of reference for the diagnosis and educational intervention that promotes greater empowerment of the university student from the classroom.

https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.2.18
PDF (Español)
HTML (Español)

References

Banco Mundial (2015). Caja de herramientas para el desarrollo de las habilidades socioemocionales. http://www.bancomundial.org/es/news/video/2015/06/09/caja-de-herramientas-para-el-desarrollo-de-las-habilidades-socioemocionales.

Bar-On, R. (1997). Bar-On Emotional Quotient Inventory: Technical manual. Toronto: Multi Health System.

Belykh, A. (2017). Inteligencia emocional como potenciador de resiliencia en educación superior. Estado del arte. (Tesis doctoral). Universidad de Tlaxcala, México.

Bisquerra, R., Pérez, J., y García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Editorial Síntesis.

Cole, M., John-Steiner, V., Schribner, S., y Souberman, E. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Lev S. Vygotsky. Barcelona: Grijalba.

Collin, C., Benson, N., Ginsburg, J., Grand, V., Lazyan, M. y Weeks, M. (2015). El libro de la Psicología. España: Editorial Altea.

Cuervo, J., De La Hortúa, Y., y Gil, G. (2007). Comprensiones en torno a la resiliencia desde la política pública y textos de algunas organizaciones no gubernamentales con sede en Bogotá que trabajan con familias en situación de vulnerabilidad. Revista Diversitas, 3(2), 335-348.

Cutcliffe, S. (1990). Ciencia, Tecnología y Sociedad: Un campo interdisciplinar. En M. Medina y J. Sanmartín (eds.). Ciencia, Tecnología y Sociedad (pp. 20-41). Barcelona: Anthropos.

Cyrulnik, B. (2001). La maravilla del dolor. El sentido de la resiliencia. Barcelona: Ediciones Granica.

Cyrulnik, B. (2014). La resiliencia en el siglo XXI. En J. M. Madariaga (coord.), Nuevas miradas sobre la resiliencia: Ampliando ámbitos y prácticas (pp. 31-53). Barcelona: Gedisa.

Diccionario de la Real Academia de la Lengua (DRAE) (2017). http://dle.rae. es/?id=DgIqVCc

Forés, A., y Grané, J. (2008). La resiliencia: crecer desde la adversidad. Barcelona: Plataforma Actual.

Forés, A., y Grané, J. (Eds.) (2012). La resiliencia en entornos socioeducativos.Sentido, propuestas y experiencias. Madrid: Narcea.

Gaffiot, F. (1934). Dictionnaire Illustré Latin-Français. París: Hachette.

García-Vesga, M., y Domínguez, E. (2013). Desarrollo Teórico de la Resiliencia y su Aplicación en Situaciones Adversas: Una Revisión Analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 63-77.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The theory of multiple intelligences. Nueva York: Basic Books.

Goleman, D. (2001). An EI-based Theory of Performance. En C. Cherniss y D. Goleman (eds.), The Emotionally Intelligent Workplace (27-44). San Francisco, California: Jossey-Bass.

Grotberg, E. (2006). La resiliencia en el mundo de hoy. Cómo superar las adversidades. Barcelona: Gedisa.

Henderson, N. y Milstein, M. (2005). Resiliencia en la escuela. Buenos Aires: Paidós.

Kotliarenko, M., Cáceres, I., y Álvarez C. (Eds.) (1996). Resiliencia: Construyendo en adversidad. Santiago, Chile: CEANIM.

Lagos, N. y Ossa, J. (2010). Representaciones acerca de la resiliencia en educación según la opinión de los actores de la comunidad educativa. Horizontes Educacionales, 15(1), 37-52.

Lamata, C. (2012). La escuela como tutora de resiliencia social: Diseño y desarrollo del programa REVELA-T. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Lewis, C. (1891). An Elementary Latin Dictionary. Nueva York: Harper y Brothers.

Luthar, S. y Cicchetti, D. (2000). The Construct of Resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562.

Manciaux, M. (Coord.) (2003). La resiliencia: resistir y rehacerse. Barcelona: Gedisa.

Mateu, R., Renedo, M., Gil, J. y Caballer, A. (2010). ¿Qué es la resiliencia? Hacia un modelo integrador. Jornadas de fomento de la investigación. Castellón. España: Universitat Jaume.

Mayer, J., y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (eds.). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for educators (3-31). Nueva York: Basic Books.

Mayer, J., Caruso, D., y Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8(4), 290-300.

Melillo, A. y Suárez, E. (2005). Resiliencia: descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós.

Michaud, P. (1999). La résilience: un regard neuf sur les soins et la prévention. Archives pédiatriques, (6), 827-831.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) (2015). Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills. París: OCDE.

Organización de Naciones Unidas (ONU) (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI presidida por Jacques Delors. Santillana: Ediciones UNESCO.

Orteu, M. (2012). Escuelas resilientes. Trabajo de 3º de la EVNTF. http://www. avntf-evntf.com

Peterson, C., y Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues: A handbook and classification. Washington D.C.: American Psychology Association.

Reivich, K.J., Seligman, M.E.P., y McBride, S. (2011). Master Resilience Training in the U.S. Army. American Psychologist, 66(1), 25-34.

Rutter, M. (1993). Resilience: Some conceptual considerations. Journal of Adolescent Health, 14(8), 626-631.

Seligman, M. (2012). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. Estados Unidos: Atria Books.

Vanistendael, S. (1995). Cómo crecer superando los percances. Resiliencia: capitalizar las fuerzas del individuo. Ginebra: Oficina Internacional Católica de la Infancia. BICE.

Vanistendael, S., y Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Villalba, C. (2004). La perspectiva ecológica en el trabajo social con infancia, adolescencia y familia. Portularia. Revista de trabajo social, (4), 287-298. http://www.enlinea.cij.gob.mx/Cursos/Hospitalizacion/pdf/TSYFAM.pdf

Uriarte, J. (2005). La resiliencia. Una nueva perspectiva en la psicopatología del desarrollo. Revista de psicodidáctica, 10(2), 61-80.

Wagnild, G., y Young, H. (1993). Development and Psychometric Evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-178.

Werner, E. (1984). Resilient children. Young Children, 40(1), 68-72.

Werner, E. E., y Smith, R.S. (1982). Vulnerable but invicible. A longitudinal study of resilient children and youth. Nueva York: McGrawHill.

Wolin, S. J., y Wolin, S. (1993). The Resilient Self: How survivors of troubled families rise above adversity. Nueva York: Villard Books.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Universidad Iberoamericana