Group Intervention with a Humanistic Approach for Mothers with Children with Intellectual Disabilities
PDF (Español)
HTML (Español)

Keywords

self-esteem
acceptance
group intervention
humanistic approach
Gestalt
intellectual disability

How to Cite

Morales Rodríguez, M., & Hernández Eugenio, I. D. (2023). Group Intervention with a Humanistic Approach for Mothers with Children with Intellectual Disabilities. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 3(1), 119–143. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.1.45

Abstract

The present investigation was aimed at describing the impact of a group intervention based on the Humanistic Approach (HD) in the psychological processes of acceptance of mothers with children diagnosed with Intellectual Disability (ID), a study that was applied in a primary school located in the municipality of Acapulco de Juárez, Guerrero, Mexico. The purpose was to determine if the HE was a pertinent and effective option for designing and applying an intervention to improve the self-esteem and acceptance levels of mothers whose children had ID intellectual disability. This was a mixed study that used an epistemological research-action approach for which two variables were assessed: self-esteem and acceptance, using an intervention based on HD as a mediator between the two.

https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.1.45
PDF (Español)
HTML (Español)

References

Ander-Egg, E. (2013). El taller una alternativa de renovacio?n pedago?gica). Buenos Aires: Editorial Magisterio del Ri?o de la Plata.

Bautista, M., y Turnbull, B. (2016). La interaccio?n de alumnos con discapacidad y sus pares en la escuela regular. Psicologi?a Iberoamericana, 24(1),8-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1339/133947583003

Blascovich, J., y Tomaka, J. (1993). Subjective, physiological, and behavioral effects of threat and challenge appraisal. Journal of Personality and Social Psychology, 65(2), 248-260.

Catalán, R. (2002). Necesidades educativas especiales en México. México: Editorial Aljibe.

Chen, H. T. (2006). A Theory-driven Evaluation Perspective on Mixed Methods Research. Research in the Schools, 13(1), 75-83.

Cibersam-Banco de Instrumentos y Metodologi?as en Salud Mental (2020). https://bi.cibersam.es/busqueda-de-instrumentos

Herna?ndez-Sampieri, R., Ferna?ndez, C., y Baptista, P. (2014). Metodologi?a de la investigacio?n. Me?xico: McGraw-Hill.

Hidalgo, M. (2009). Transicio?n a la maternidad y a paternidad. En M. J. Rodrigo y J. Palacios (coords.), Familia y desarrollo (pp. 161-181). Madrid: Alianza Editorial.

Instituto Nacional de Estadi?stica y Geografi?a (INEGI) (2020). https://www.inegi.org.mx/

Janesick, J. (2000). La danza del disen?o de la investigacio?n cualitativa: Meta?fora, metodolatri?a y significado. En C. A. Denman y J. A. Haro (eds.), Antologi?a de me?todos cualitativos en la investigacio?n social (pp. 227.251). Sonora, Me?xico: El Colegio de Sonora.

Nun?ez, B. (2003). La familia con un hijo con discapacidad: sus conflictos vinculares. Revista Arch.arg. pediatria, 101(2), 133-142. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=695/69549127011

Organizacio?n de las Naciones Unidas para la Educacio?n, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020). https://es.unesco.org/

UNESCO (2001). https://es.unesco.org/

Organizacio?n Mundial de la Salud (OMS) (2020). https://www.who.int/es

Padilla, A. (2011). Inclusio?n educativa de personas con discapacidad. Revista Colombiana de Psiquiatri?a, 40(4), 670-699. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=806/80622345006

Rolland, J. (2009). Familias, enfermedad y discapacidad. Una propuesta desde la terapia siste?mica. Reino Unido: Gedisa.

Savin-Badem, M., y Howell, C. (2013). Qualitative Research. The essential guide to theory and practice. Londres: Routledge.

Secretari?a de Educacio?n Pu?blica (SEP) (2021). https://www.gob.mx/sep

Ve?lez, V. (2016). Educacio?n inclusiva para personas con discapacidad en la provincia de Buenos Aires: un estudio de caso a partir de las representaciones sociales de los actores educativos de la Escuela Santa Julia en Tigre, 2015. (Tesis de Maestri?a.) Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso), Buenos Aires, Argentina.

Villavicencio, C., y Romero, M. (2018). Discapacidad y familia: Desgaste emocional. Revista de Investigacio?n en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 90-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6267714

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Universidad Iberoamericana