Emotional Intelligence within the Content of a Curricular Subject, Applied Case in the Higher Technical University Program in Graphic Production at the Universidad Iberoamericana
PDF (Español)
HTML (Español)

Keywords

social-emotional education
pedagogical design
emotional regulation
emotional intelligence

How to Cite

Anaya Viay, A. (2023). Emotional Intelligence within the Content of a Curricular Subject, Applied Case in the Higher Technical University Program in Graphic Production at the Universidad Iberoamericana. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 3(1), 61–83. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.1.49

Abstract

This article presents the results of an emotional intelligence intervention study focused on designing, implementing, and evaluating the emotional project within the Higher University Technical Program in Graphic Production. The project aimed at promoting the strengthening of prevention, attention, and follow-up of socio-emotional problems in the second-term group of a technical career, by means of the socio-emotional workshop included in the subject Visual Communication, and to observe how it influenced positively the students’ learning and self-perception. Given the need to provide support to the members of the second-semester visual communication group, this socio-emotional project was created for students who began their studies during the pandemic and had never attended in person. This situation placed them in a high degree of possible desertion, so the workshop was designed and implemented with successful results, which translate into better self-knowledge, emotion management, and empathy; as well as zero desertion at the end of the semester.

https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.1.49
PDF (Español)
HTML (Español)

References

Alonso, E. L., y Rodríguez, A. P. (2021). Cartel Ansiedad. Proyecto final de la materia de Comunicación visual y Taller de inteligencia emocional. México: Ibero-TSU.

Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. En R. Bar-On y J. D. A. Parker (eds.), The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Bedoya, M., Gómez, A., y Ríos, C. (2018). La transversalidad, un proceso que va más allá del discurso pedagógico. (Tesis de Licenciatura). Universidad de San Buenaventura Colombia, Facultad de Educación, Medellín.

Benedetti, M. (2015). La muerte y otras sorpresas. México: Debolsillo.

Bisquerra, R. (s. f.). Las competencias para la vida y el bienestar. https://www.rafaelbisquerra.com/competencias-emocionales/las-competencias-para-la-vida-y-el-bienestar/

Bisquerra, R., y López-Cassá, É. (2016). Educación Emocional 50 preguntas y respuestas. Argentina: Ateneo Aula.

Bisquerra, R., y Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Calabuig, G. (2021, junio). Tanatología Forense. En Reader Digital Books. http://reader.digitalbooks.pro/content/preview/books/94969/book/OEBPS/ch_2.html

Centro de Atención Estudiantil Universitario (2021). CAEU Servicios. México: Universidad Iberoamericana. https://ibero.mx/centro-de-atencion-estudiantil-universitaria

Clérico, C. (2010). Morir en sábado ¿Tiene sentido la muerte de un niño? España: Desclée de Brouwer.

Construye T. (2020). México: Secretaría de Educación Pública. http://construyet.sep.gob.mx/

Dueñas, M. L. (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. Educación XXI, 5, 77-96. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70600505

Fernández-Berrocal, P., y Extremera Pacheco, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-6. https://doi.org/10.35362/rie2912869

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological reports 94, 751-755.

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Londres, Reino Unido: Bloomsbury.

Hanson, R., y Hanson, F. (2019). Resiliente. Cómo desarrollar un inquebrantable núcleo de calma, fuerza y felicidad. Estados Unidos: Gaia.

Martínez, A., y Vázquez, P. A. (2021). Cartel Una llamada hace la diferencia. Proyecto final de la materia de Comunicación visual y Taller de inteligencia emocional. México: Ibero-TSU.

Mayer, J.D., Caruso, D.R. y Salovey, P. (1999) La inteligencia emocional cumple con los estándares tradicionales para una inteligencia. Inteligencia, 27, 267-298. http://dx.doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1

Neurociencia aplicada a la Educación (2022). Inteligencia emocional y creatividad, Mood Meter. Aplicaciones en dispositivos móviles. https://www.educacionyfp.gob.es/mc/neurociencia-educativa/recursos/recursos-iemocional-creatividad/aplicaciones.html

Niño, Á. I., y Torres, H. E. (2021). Cartel Estoy bien. Proyecto final de la materia de Comunicación visual y Taller de inteligencia emocional. México: Ibero-TSU.

Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3). http:77doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S., Turvey, C., y Palfai, T. (1995). Atención emocional, claridad y reparación: Explorando la inteligencia emocional utilizando la Escala de Meta-Estado de Ánimo de Trait. En J. W. Pennebaker (Ed.). Emoción, revelación y salud (pp. 125-154). Washington, D.C.: Asociación Americana de Psicología.

Secretaría de Educación Pública (2015). Programa Construye Acciones y programas México: Subsecretaría de Educación Media Superior. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/programa-construye-t-4598#:~:text=En%202007%2C%20la%20Secretar%C3%ADa%20de,los%20estudiantes%20de%20este%20nivel

SEP (2013). Tercer Encuesta Nacional sobre Exclusión, Intolerancia y Violencia en las Escuelas de Educación Media Superior (ENEIVEMS). México: Secretaría de Educación Pública. Tercer Encuesta Nacional sobre Exclusión, Intolerancia y (sep.gob.mx)

Sharma, R. (2018). El Club de las 5 de la mañana: controla tus mañanas, impulsa tu vida. México: Grijalbo.

TSU (2019). TSU – Técnico Suprior Universitario (ibero.mx)

Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41040202

Yale Center for Emotional Intelligence (YCEI) (s. f.). Child Study Center. https://medicine.yale.edu/childstudy/services/community-and-schools-programs/center-for-emotional-intelligence/

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Universidad Iberoamericana