Mixed Study on the Emotional Regulation in Pre-service Teachers in Mexico
RIEEB3.2
PDF (Español)
VISOR (Español)
HTML (Español)
ePub (Español)

Keywords

emotional regulation
emotional intelligence
pre-service teacher training
mood
mixed methods

How to Cite

Frausto Martín del Campo, A. (2023). Mixed Study on the Emotional Regulation in Pre-service Teachers in Mexico. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 3(2), 105–125. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.52

Abstract

This article is a synthesis of a doctoral research whose objective was to know the individual differences in the Emotional Intelligence of pre-service teachers, the socio-emotional training they receive, and how this influences the type of strategies they use to regulate their emotions. The mixed methodology was Explanatory Sequential type. The design of the quantitative phase was non-experimental, descriptive-correlational, and cross-sectional; the type of sample was not representative and intentional (n = 540 pre-service teachers). The qualitative phase follows a methodology based on interpretive phenomenology and a thematic analysis of the interviews with seven pre-service teachers. Among the most representative outcomes, it stands out that the participants’ emotional clarity, emotional repair, and emotional training influences directly and significantly the use of reappraisal as a strategy to regulate emotions. It also discusses limitations and recommendations for future research.

https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.52
PDF (Español)
VISOR (Español)
HTML (Español)
ePub (Español)

References

Alfaro, E. (2017). Autoestima e Inteligencia Emocional. Estudio Comparativo en las Escuelas Normales del estado de Chihuahua. Revista de Investigación Educativa, 19(3), 30-35.

Antoñanzas, J. L., Larraz, N., y Salavera, C. (2019). Niveles de Ansiedad y su Relación con la Personalidad y la Inteligencia Emocional Percibida en el Alumnado de Magisterio. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(2), 181-194.

Braun, V., y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.

Cabello, R., Ruiz-Aranda, D., y Fernández-Berrocal, P. (2010). Docentes Emocionalmente Inteligentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(1), 41-49.

Cabello, R., Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., y Gross, J. J. (2013). A Spanish adaptation of the emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment. https://www.researchgate.net/publication/259886043_Emotional_Regulation_Questionnaire_ERQ_Spanish_version

Cantero, M. P., Miñano, P., y Gilar, R. (2008). Diferencias entre los Perfiles de Competencias Socioemocionales de Estudiantes en Distintas Titulaciones de Magisterio. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 493-503.

Cazalla-Luna, N., Ortega-Álvarez, F., y Molero, D. (2015). Autoconcepto e Inteligencia Emocional de Docentes en Prácticas. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (14), 151-164.

Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2016). Inteligencia Emocional Percibida, Disposición al Optimismo-Pesimismo, Satisfacción Vital y Personalidad de Docentes en su Formación Inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 241-258.

Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2018). Emociones, Afectos, Optimismo y Satisfacción en la Formación Inicial del Profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 215-233.

Creswell, J. J., y Creswell, J. D. (2018). Research Desing. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Reino Unido: Sage.

Curiel-Peón, L. (2020). La Educación Socioafectiva en algunos Programas de Formación Docente para Profesores Universitarios. Revista Científico Pedagógica Atenas, 3(51), 19-32.

DGESPE (2018). Planes de Estudio 2018. Licenciaturas en Educación. México: SEP. https://cevie-dgespe.com/index.php/planes-de-estudios-2018/12

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., y Schellinger, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A Meta?Analysis of School?Based Universal Interventions. Child Development, 82(1), 405-432.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., y Pachan, M. (2010). A Meta-analysis of After-school Programs that Seek to Promote Personal and Social Skills in Children and Adolescents. American Journal of Community Psychology, 45(3), 294-309.

Durlak, J. A., y Weissberg, R. P. (2007). The Impact of After-School Programs that Promote Personal and Social Skills. Estados Unidos: CASEL.

Ersay, E., Türko?lu, D., y Kaynak, K. B. (2014). Investigating the Relationship between Pre-service Early Childhood Teachers‘ Emotional Awareness Levels and their Emotion Regulation Strategies. European Journal of Research on Education, 2(2), 229-237.

Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2004). La Importancia de desarrollar la Inteligencia Emocional en el Profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33. https://rieoei.org/historico/deloslectores/759Extremera.PDF

Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2005). Inteligencia emocional percibida y diferencias individuales en el meta-conocimiento de los estados emocionales: una revisión de los estudios con el TMMS. Ansiedad y Estrés, 11(2-3), 101-122.

Fernández, S., Maiorana, S., y Labandal, L. (2017, 20 y 30 de junio). Formación Docente inicial y Competencias Socioemocionales en Profesores de Psicología. II Jornadas Nacionales Profesora María Eva Rossi Las diversidades, las emociones y la afectividad en la educación. Instituto de Formación Docente Dr. Julio César Avanza, Bahía Blanca, Buenos Aires, Argentina.

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94(3), 751-755.

Fernández-Molina, M., Bravo Castillo, A., y Fernandez-Berrocal, P. (2019). Profiles of Perceived Emotional Intelligence in Future Preschool Teachers: Implications for Teacher Education. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 209-223.

Frausto, A., y Patiño, H. A. M. (2021). Afectividad de Normalistas: Estudio sobre el Estado de Ánimo y la Inteligencia Emocional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, LI(3), 40-70.

Frenzel, A. (2014). Teacher Emotions. International Handbook of Emotions in Education. Nueva York: Routledge.

Ghiso, A. (1996). Métodos de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.

González, D., y López, I. (2015). La Relación entre la Inteligencia Emocional y el Estado de Ánimo en Alumnos del Grado de Magisterio de Educación Primaria. EduPsykhé. Revista de Psicología y Educación, 14(1), 31-42.

Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.

Gross, J. J., y John, O. P. (2003). Individual Differences in two Emotion Regulation processes: Implications for Affect, Relationships, and Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348.

Gross, J. J., y Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual Foundations. En J. J. Gross y R. A. Thompson (eds.), Handbook of Emotion Regulation (pp. 3-24). Nueva York: The Guilford Press.

Gutierrez, M., e Ibañez, R. (2017). Las Diferencias en Inteligencia Emocional en Futuros Docentes a partir de su Especialidad. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 337-340.

Jarrell, A., y Lajoie, S. (2017). The regulation of achievements emotions: Implications for research and practice. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 58(3), 276.

Madrueño-Pinto, J. C., Ortiz-Macías, C. G., y Ortiz-Figueroa, J. (2019). Educación Socieomocional en la Formación Docente: Intervención para Mejorar Habilidades de Convivencia. Baja California, México: Conisen.

Muñoz, M., Rodríguez, E., y Delgado, E. (2018, 20 al 23 de marzo). Articulación del Modelo Educativo 2017 con las Escuelas Normales. Caso Educación Socioemocional. Memorias del Segundo Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal, Aguascalientes, México.

Muñoz, M., Sotelo, M. C., y Sotelo, J. V. (2020). La Educación Socioemocional en los Procesos de Articulación de la Educación Básica con las Instituciones Formadoras de Docentes. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 10(20), 63-71.

Oliver, J. P., y Gross, J. J. (2007). Individual Differences in Emotional Regulation. En J. J. J. Gross y R. A. Thompson (eds.), Handobook of Emotional Regulation (pp. 351-372). Nueva York: The Gildford Press.

Ortega-Álvarez, F., Núñez-Hergueta, E., Molero, D., y Torres-González, J. A. (2017). Diversidad Emocional y Satisfacción Vital en Futuros Docentes. Revista de Educación Inclusiva,8(3), 205-217.

Pacheco-Salazar, B. (2017). Educación Emocional en la Formación Docente: Clave para la Mejora Escolar. Ciencia y Sociedad, 42(1), 104-110.

Palomera, R., Briones, E., Gómez-Linares, A., y Vera, J. (2017). Filling the Gap: Improving the Social and Emotional Skills of Pre-Service Teachers. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 22(2), 142-149. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2017.05.005

Pank-Valenzuela, C., y Acosta-Ramos, S. L. (2019). Educación Socioemocional: Un Pendiente en la Formación Docente. Baja California, México: Conisen.

Pekrun, R. (2014). Emotions and Learning. París: UNESCO.

Pérez, Z. P. (2011). Los Diseños de Método Mixto en la Investigación en Educación: Una experiencia Concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29.

Pérez-González, J. C. (2017). Propuesta para la Evaluación de Programas de Educación Socioemocional. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(15), 523-546.

Pesqueira-Bustamante, N. G., Navarro-Corona, C., y Mora, G. (2018, 20 al 23 de marzo). La Educación Socioemocional en la Formación Docente. Memorias del Segundo Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal, Aguascalientes, México.

Rionda-Arjona, A., y Mares-Cárdenas, M. G. (2012). Burnout en Profesores de Primaria y su Desemeño Laboral. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 2(1), 43-50.

Robles, R., y Páez, F. (2003). Estudio sobre la Traducción al Español y las Propiedades Psicométricas de las Escalas de Afecto Positivo y Negativo (PANAS). Salud Mental, 26(1), 69-75.

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., y Palfai, T. P. (1995). Emotional Attention, Clarity, and Repair: Exploring Emotional Intelligence Using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (ed.), Emotion, Disclosure & Health (pp. 125-154). Washington, D. C.: American Psychological Association.

Schonert-Reichl, K. A., Kitil, M. J., y Hanson-Peterson, J. (2017). To Reach the Students, Teach the Teachers: A National Scan of Teacher Preparation and Social & Emotional Learning. A Report Prepared for CASEL. Estados Unidos: CASEL.

Seva, S. (2016). La Inteligencia Emocional en Alumnos de Magisterio Infantil: Atención, Comprensión y Regulación Emocional. En J. L. Castejón (coord.), Psicología y Educación: Presente y Futuro (pp. 2604-2610). Alicante: Asociación Científica de Psicología y Educación (ACIPE). http://hdl.handle.net/10045/64414

Sutton, R. E., y Harper, E. (2009). Teachers’ Emotion Regulation. En International Handbook of Research on Teachers and Teaching (pp. 389-401). Nueva York: Springer.

Swartz, R. A., y McElwain, N. L. (2012). Preservice Teachers‘ Emotion-related Regulation and Cognition: Associations with Teachers’ Responses to Children’s Emotions in Early Childhood Classrooms. Early Education and Development, 23(2), 202-226.

Trejo, M., Enríquez, N., y Alonso, Y. (2019, 18 al 22 de noviembre). Las Emociones y la Dinámica de Grupo en la Educación Normalista. XV Congreso Nacional de Investigación Educativa Comie-2019, Acapulco, Guerrero, México.

Valdivia, J. A., Rubio, J. C. A., y French, B. F. (2015). Examination of the Spanish Trait Meta-Mood Scale–24 Factor Structure in a Mexican Setting. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(5), 473-482.

Van-Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción de la sensibilidad. México: Idea Books.

Watson, D., Clark, L. A., y Tellegen, A. (1988). Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Universidad Iberoamericana