The Development of Life Skills through the Elective Curriculum in Higher Education: The Case of Measuring Empathy
RIEEB3.2
PDF (Español)
VISOR (Español)
HTML (Español)
ePub (Español)

Keywords

life skills
academic curriculum
empathy
emotional intelligence
higher education

How to Cite

Tautiva Ochoa, K., Saldaña Medina, C., García Sicard, N., & Reyes Galvis, D. (2023). The Development of Life Skills through the Elective Curriculum in Higher Education: The Case of Measuring Empathy. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 3(2), 81–103. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.57

Abstract

Socio-emotional skills, which go beyond cognitive and disciplinary competencies, have grown in relevance in higher education programs due to their value to students’ overall well-being, mental health, prospects for employment, and interpersonal connections. The development of life skills (LSE) is the primary objective of the Wellbeing Deanship (with its Spanish acronym DMU) at Universidad del Rosario in Colombia. There are 51 optional transdisciplinary subjects in this deanship’s curriculum, and each one must promote a certain LSE. The purpose of this paper is to illustrate the structure of the elective curriculum and detail the methods used to measure its effects on students. It concludes by giving an illustration of the prototype measurement program used in the optional Emotional Intelligence course, which aims to foster empathy as an LSE. A greater empathy score was demonstrated after the course after applying a pre-test and post-test. The scope, constraints, and potential future directions for LSE measurement in higher education are covered in the document’s conclusion.

https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.57
PDF (Español)
VISOR (Español)
HTML (Español)
ePub (Español)

References

Acosta, P., Muller, N., y Sarzosa, M. A. (2015). Beyond Qualifications: Returns to Cognitive and Socio-Emotional Skills in Colombia. Washington: World Bank Group e-Library. https://doi.org/10.1596/1813-9450-7430

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Bisquerra, R., y Mateo, J. (2019). Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación. Barcelona: Horsori Editorial.

Brackett, M. A., Rivers, S. E., Reyes, M. R., y Salovey, P. (2012). Enhancing academic performance and social and emotional competence with the RULER feeling words curriculum. Learning and Individual Differences, 22(2), 218-224. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.10.002

Cañero, M., Mónaco, E., y Montoya, I. M. (2019). La inteligencia emocional y la empatía como factores predictores del bienestar subjetivo en estudiantes universitarios. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 19-29. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i1.313

Cárdenas, M., y Arancibia, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G-Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud y Sociedad, 5(2), 210-224.

CASEL y CCD (2022). A Development Framework for the Integration of Social and Emotional Learning and Career and Workforce Development.https://casel.org/sel-workforce-brief-03-2022/?view=true

Caurín, C., Morales, A. J., y Fontana, M. (2019). Convivencia en el ámbito educativo: Aplicación de un programa basado en la empatía, la educación emocional y la resolución de conflictos en un instituto español de enseñanza secundaria. Cuestiones Pedagógicas, 27, 97-112. http://dx.doi.org/10.12795/CP.2018.i27.06

Decety, J., y Cowell, J. M. (2014). Friends or foes: Is empathy necessary for moral behavior? Perspectives on Psychological Science, 9(5), 525-537. https://doi.org/10.1177/1745691614545130

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE) (2021). Salud Mental en Colombia: Un análisis de los efectos de la pandemia. Bogotá: DANE.

Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo. Hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación, (332), 97-116.

Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., y Lang, A. G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41, 1149-1160.

Fernández, P., y Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 31-46.

Flores-Ruiz E., Miranda-Novales M., y Villasís-Keever M. (2017). El protocolo de investigación VI: cómo elegir la prueba estadística adecuada. Estadística inferencial. Rev Alerg Mex. 64(3), 364-370.

García-Mera, L. C., González, D. R., Ojeda, J., Barreneche, Y. A., Velásquez, J. V., Tatiana, H., … Rodríguez, L. V. (2022). Educación para la vida: Una apuesta de bienestar por la mente y el corazón de los jóvenes universitarios. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.

García-Sicard, N., Saldaña-Medina, C., Salamanca-Gómez, S., y Jiménez-Roa, D. (2022). Desarrollo de habilidades para la vida en estudiantes universitarios por medio de un programa de asignaturas electivas. Un análisis de coincidencia de percepciones. Innovaciones Educativas, 24(37), 177–188. https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3955

Goleman, D. (1997). Emotional Intelligence. Nueva York: Bantam Books.

Gómez, M., Danglot-Banck, C., y Vega-Franco, L. (2013). Choosing a statistical test. Medigraphic.org, 80(2), 81-85.

Gorgas, J., y Cardiel, N. (2006). Estadística avanzada y análisis de datos. Estadística clásica. Master Interuniversitario de Astrofísica. Curso 2006-2007. https://pdfslide.net/documents/estadstica-avanzada-y-anlisis-de-datos.html?page=1

Hill, I. (2007). International education as developed by the International Baccalaureate Organization. The SAGE handbook of research in international education, (pp. 25-37). Reino Unido: Sage.

Lang, T. (2004). Twenty statistical errors even you can find in biomedical research articles. Croat Med J., 45(4), 361-370.

Lindsey, N. S., y Rice, M. L. (2015). Interpersonal Skills and Education in the Traditional and Online Classroom Environments. Journal of Interactive Online Learning, 13(3), 126-136.

Mayer, J. D., Salovey, P., y Caruso, D. R. (2009). MSCEIT: Test de inteligencia emocional Mayer-Salovey-Caruso. Madrid: TEA Ediciones.

Mestre, V., Frías, M. D., y Samper, P. (2004). La medida de la empatía: Análisis del Interpersonal Reactivity Index. Psicothema, 16(2), 255-260.

Patarroyo, C., y Navarro M. (2017). Aprender a Aprender. La apuesta pedagógica de la Universidad del Rosario Mesa de reflexión y de fomento a la docencia de excelencia en la Universidad del Rosario. Reflexiones Pedagógicas URosario, 9. http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/13417

Ramos-Galarza, C. (2021). Disen?os de investigacio?n experimental. CienciAme?rica, 10(1), 1-7. https://doi.org/10.33210/ca.v10i1.356

Rendón-Macías M., Villasís-Keever M, Miranda-Novales M..(2016). Estadística descriptiva. Rev Alerg Mex., 63(4), 397-407.

Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Singh, M. (2015). Global perspectives on recognising non-formal and informal learning: Why recognition matters. Springer Nature, 21. https://doi.org/10.1007/978-3-319-15278-3

Soler, J. L. (2016). Orientación, educación emocional y bienestar. En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano y A. Rodríguez (coords.), Inteligencia Emocional y Bienestar II: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 45-50). Zaragoza: Ediciones Universidad de San Jorge. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5568474

Székely, M., y González Ávila, L. (2018). Estrategias promovidas para el desarrollo de habilidades socioemocionales con jóvenes vulnerables. Washington: BID. http://dx.doi.org/10.18235/0001489

UNESCO (2016). Habilidades para el progreso social: El poder de las habilidades sociales y emocionales. Montreal: UIS.

UNESCO (2022). Lifelong learning opportunities for all: Medium-term strategy 2022-2029. París: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380778

Universidad del Rosario (2018). Proyecto Educativo Institucional (PEI). Bogotá: Universidad del Rosario. https://www.urosario.edu.co/La-Universidad/documentos/Proyecto-Educativo-Institucional_UR_web/

Universidad del Rosario (2019). Guía de asignatura de la electiva “Inteligencia emocional”. Bogotá: Universidad del Rosario.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Universidad Iberoamericana