Abstract
This paper reports the results of a study on the emotional states of high school students once they returned to class after the social confinement caused by the Covid-19 quarantine. The participants of this research were high school students from Mexico City. Based on a quantitative methodology, it was possible to describe their emotional states with respect to returning to classes in person after the virtual classes caused by the Covid-19 confinement. At first, the results exhibited that the participants showed an optimal-high level according to the parameters proposed by Goleman (2000). This made it possible to design activities that were appropriate to the scores obtained and thereafter. In conclusion, the participants were able to show mostly positive emotions toward the learning process in the classroom. However, it is necessary to carry out this type of diagnosis in order to design didactic strategies and teaching materials that help to have an optimal emotional state and not only disciplinary contents.
References
Ato, M., López-García, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. Estados Unidos: W. H. Freeman. https://psycnet.apa.org/record/1997-08589-000
Bautista, M., Martínez, A., y Hiracheta, R. (2014). El uso de material didáctico y las tecnologías de información y comunicación (TIC) para mejorar el alcance académico. Ciencia y Tecnología, 14, 188. https://rb.gy/4t6l0i
Benavidez, V., y Flores, R. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. WIMBLU, 14(1), 25-53. https://rb.gy/bwtlgr
Boñón, M., y Alarcón, O. (2017). Programa de estrategias didácticas motivacionales para desarrollar actitudes personales positivas en los estudiantes de la IE Nº 16001 “Ramón Castilla y Marquesado” de Jaèn-2016. (Tesis doctoral). Universidad César Vallejo, Perú. https://rb.gy/u0wirj
Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Elizondo, A. Rodríguez, J., y Rodríguez, I. (2018). La importancia de la emoción en el aprendizaje: Propuestas para mejorar la motivación de los estudiantes. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, (15), 3-11. https://rb.gy/w1qzes
Escobar, J. Domínguez, A., y García, R. (2010). La expresión emocional en el aula y su relación con el aprendizaje significativo: estudio cualitativo en alumnos de la licenciatura en psicología de la UAEH. Revista Científica Electrónica de Psicología, (10), 27-54. https://rb.gy/3hrlfj
Fernández-Hawrylak, M. Ibáñez, A., y Sevilla, D. (2020). Las actividades de enseñanza-aprendizaje en el Espacio Europeo de Educación Superior. Academia y Virtualidad, 13(1), 61-79. https://doi.org/10.18359/ravi.4260
Goleman, D. (2000). La inteligencia emocional. México: Vergara Editorial. https://rb.gy/ixk15g
Hernández, S., Fernández, C., y Baptista, M. (Eds.). (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill. https://rb.gy/macz8b
Immordino-Yang, M. H., y Damasio, A. R. (2007). We feel, therefore we learn: The relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain, and Education, 1(1), 3-10. https://doi.org/10.1891/0889-8391.13.2.158
Immordino-Yang, M. H., Yang, X. F., y Damasio, H. (2012). Correlations between social-emotional feelings and anterior insula activity are independent from visceral states but influenced by culture. Frontiers in Human Neuroscience, 6, 1-13. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00728
Jennings, P. A., y Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693
Lupien, S. J., McEwen, B. S., Gunnar, M. R., y Heim, C. (2007). Effects of stress throughout the lifespan on the brain, behavior and cognition. Nature Reviews Neuroscience, 10(6), 434-445. https://www.nature.com/articles/nrn2639
Manrique, A., y Gallego, A. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101-108. https://rb.gy/dxu2iv
Marconi, L. (2017). La importancia de las emociones en la educación. En M. S. Urrutia (coord.), Las neurociencias y su impacto en la educación (s. p.). Buenos Aires: Teseo. https://rb.gy/jz9ssm
McEwen, B. S. (2012). Brain on stress: How the social environment gets under the skin. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(Supplement 2), 17180-17185. https://doi.org/10.1073/pnas.1121254109
McMillan, J., y Shumacher, S. (2005). Investigación educativa. Reino Unido: Pearson. https://rb.gy/1vbrul
Ministerio de Educación. (2016). Importancia del uso de material didáctico en la Educación Inicial. Gob.ec. https://rb.gy/xdu2zr
Molero, P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I., y Valero, G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un metaanálisis. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 36(1), 84-91. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.36.1.345901
Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International journal of morphology, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., y Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. EducationalPsychologist, 37(2), 91-105. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4
Rodríguez, Y. (2016). Las emociones en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Vinculado, 3-5. https://rb.gy/hpwpmx
Rojas, M. (2020). Qué importancia tienen las emociones en el aprendizaje. NeuroClass. https://rb.gy/xjdkw3
Sabino, C. (1992). El proceso de Investigación. Caracas: Panapo. https://rb.gy/a7ivln
Samadeni, D. (2018). Conoce los neurotransmisores del aprendizaje y la felicidad. UNITEC/BLOG. https://rb.gy/lhm1jk
Saporito. A. (2015). La Inteligencia Emocional como un componente del liderazgo. Chile: Capacitación Chile. https://rb.gy/e8aejl
Smith, J., Johnson, A., y Davis, R. (2018). The impact of anxiety on student performance. Journal of Educational Psychology, 110(3), 345-356.
Tiria, D., y Aponte, D. (2015). La educación emocional dentro de los procesos de enseñanza-aprendizaje de los niños y niñas de 4° y 5° primaria. (Tesis de maestría). Tecnológico de Monterrey, México. https://rb.gy/kvtazb
Trujillo, L. (2014). La importancia de los espacios escolares en la enseñanza-aprendizaje de los alumnos. (Tesis de maestría). Universidad de Málaga, España. https://rb.gy/oieob0
Valbuena, V. (2008). Desarrollo de actividades en el aula y el proceso de construcción del conocimiento en alumnos de Educación Básica. Omnia, 14(3), 9-31. https://rb.gy/6kondr
Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos hospital de clínicas, 58(1), 68-74. https://rb.gy/gyct58
Vega, N., Moreno-de-León, T., y Correa, S. (2016). Explorando el conocimiento pedagógico del profesor para la enseñanza de la comprensión de textos expositivos en la educación primaria mexicana. Revista de Educación Andrés Bello, 3, 1-34. https://goo.gl/W9PuDp
Villalobos, J. (2003). El docente y actividades de enseñanza/aprendizaje: algunas consideraciones teóricas y sugerencias prácticas. Educere, 7(22), 171. https://rb.gy/urksjc

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Universidad Iberoamericana