Abstract
Quality education and safety in the educational field are related to human rights and democracy for students and teaching staff. In this way, it is essential to investigate the experiences and implications of teaching at the secondary level on the northern border of Mexico. This paper aimed to characterize the relationships between emotional competencies and teacher-student interactions in daily life as part of the professional profile of 12 teachers from three secondary schools in the Municipality of Ciudad Juárez, Chihuahua. Semi-structured interviews were conducted with the participants using qualitative methodology. The results indicated the importance that teachers attribute to emotional competencies as a fundamental element in educating their students, resolving institutional conflicts, and transferring these competencies to other personal and well-being contexts. From the qualitative concluded that educating in emotional competencies can benefit the relationships between students and teachers, can promote the management of activities in the classroom, reduce stress, help model behaviors, help to solve conflicts, generate effective communication, can help us to be culturally sensitive and prevent bullying, generating long-term positive impacts.
References
Agüero, M. (2020). La investigación acerca del acoso y violencia escolares en México. Revista Digital Universitaria, 21(4), 1-15.
Bolaños, E. (2018). La competencia emocional como reto en la formación y actualización docente. Reflexiones a partir de un estudio de casos en educación básica en México. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 10(17), 199-220.
Bullying sin Fronteras (2019). Bullying. México. Estadísticas 2019/2020. https://bullyingsinfronteras.blogspot.com/2017/03/bullying-mexico-estadisticas-2017.html
Calderón, N., Vera, J., y Llano, O. (2018). La violencia escolar desde la perspectiva de los estudiantes de una escuela secundaria de Sonora, México. Paideia, 62, 107-125.
Cámara de Diputados (2019). Ley General de Educación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Cano, A., y Estrada, M. (2015). Violencia estructural y estudiantes de escuelas secundarias del noroeste fronterizo de Chihuahua, México. Revista Eleuthera, (12), 34-55.
Domínguez, A., López, A., Pino, M., y Álvarez, E. (2013). Violencia escolar: la díada interpersonal profesorado-alumnado. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 75-86.
Fernández, M., y Malvar, M. (2020). Las competencias emocionales de los orientadores escolares desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 239-257. https://doi.org/10.6018/rie.369281
Lagos, N., Espinoza, L., López, V., y Zagal, E. (2023). Percepción docente del programa Cloud9World para la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 3(1), 145-163. https://rieeb.ibero.mx/index.php/rieeb/article/view/44
López, M., Armenta, C., Vega, M., y Díaz, O. (2021). El bienestar emocional en las niñas y los niños. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(2), 53-70.
Martínez, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193.
Romero, A., Pick, S., De la Parra, A., y Givaudan, M. (2011). Evaluación del Impacto de un Programa de Prevención de Violencia en Adolescentes. Interamerican Journal of Psychology, 44(2), 203-212.
Sánchez, C., Serna, O., Rubio, I., y Rodríguez, M. (2021). Diversidad, problemáticas sociales y la enseñanza de las humanidades (competencias socioemocionales) en el estudiante normalista. Atenas, 2(54), 54-67.
Tena, E. (2022). El uso preventivo de la educación emocional en el cuidado del bienestar y la salud mental. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 2(2), 9-14.
Tolentino, K. (2021). Programa de intervención para desarrollar competencias emocionales en docentes de una institución educativa privada de Lima Metropolitana. (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/ae22cf17-1048-4e76-82b0-7b0762b73770/content
Vásquez, J. (2013). Adultocentrismo y juventud: Aproximaciones foucaulteanas. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (15), 217-234.
Zurita, U. (2012). Las escuelas mexicanas y la legislación sobre la convivencia, la seguridad y la violencia escolar. Educación y Territorio, 2(1), 19-36.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Universidad Iberoamericana