Promotion of Social Emotional Competencies to Manage and Prevent Acculturative Stress in Venezuelan Migrant Women
PDF (Español)
HTML (Español)

Keywords

migrants
acculturative stress
mindfulness
self-awareness
self-regulation

How to Cite

Rangel Urdaneta, J. del C., & Patiño Domínguez, H. A. M. (2022). Promotion of Social Emotional Competencies to Manage and Prevent Acculturative Stress in Venezuelan Migrant Women. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 2(2), 37–58. https://doi.org/10.48102/rieeb.2022.2.2.34

Abstract

This article briefly presents the results of an intervention program in Social Emotional Learning aimed at Venezuelan migrant women for the management and prevention of acculturative stress. Initially, an outline of the program requirements was developed through the application and analysis of questionnaires to identify the causes of acculturative stress, as well as socio-emotional competencies in a group of 17 Venezuelan women living in Chile, the United States, Mexico, Peru, and the Dominican Republic. An 8-session program was implemented over two months, based on the needs expressed by the participants, mainly promoting self-awareness and self-regulation skills, as strategies to manage and prevent stress resulting from migration. The modality of the intervention program was virtual due to the pandemic that hit the world in 2019. After implementation and through various online evaluations, valuable information was collected that allows us to conclude its effectiveness and the most appropriate methodology to reach favorable results. The participants managed to identify the causes of acculturative stress and increased their ability to feel, express, understand and regulate their emotions through the cultivation of socio-emotional skills and the practice of mindfulness. It would be advisable to start a longitudinal investigation to evaluate the long-term results and anticipate reinforcement measures at certain time intervals. It seems necessary that these types of workshops grow towards the constitution of self-managed support networks with intermittent reinforcement of socio-emotional education.

https://doi.org/10.48102/rieeb.2022.2.2.34
PDF (Español)
HTML (Español)

References

Achotegui, J. (2012). La crisis como factor agravante del síndrome de Ulises (síndrome de duelo migratorio extremo). Temas de psicoanálisis, (3), 1-16.

Achotegui, J. (2017). La inteligencia migratoria: Manual para inmigrantes en dificultades. Barcelona: Ned Ediciones.

Alto Comisionado de las Naciones Unidas para Refugiados (ACNUR) (2018). Informe de Tendencias Globales de Desplazamiento Forzado en 2018. Ginebra: ACNUR.

ACNUR (2019). Aspectos claves del monitoreo de protección. Situación Venezuela, (enero-junio). Ginebra: ACNUR. https://www.acnur.org/5d321d124.pdf

ACNUR (2021). La salud mental de los refugiados. Una pandemia silenciosa. Ginebra: ACNUR.

Atentamente Consultores (2016). Atentamente - Meditar. [Aplicación móvil].

Bucay, J. (2001). El camino de las lágrimas. México: Océano. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=forums&srcid=MTQyMzkwNTM1OTI1OTcwMTk5MzUBMTQ2Njg5ODg1NzgwODM3MTYxODMBVEppVDlnR0prdmNKATAuMTYBAXYy

Chernicoff, L., Rodríguez, E., y Labra, D. (2018a). Trabajar y vivir en equilibrio. Módulo 1: Transformando el ámbito laboral desde el cambio interior. México, Argentina: Atentamente Consultores.

Chernicoff, L., Rodríguez, E., y Labra, D. (2018b). Trabajar y vivir en equilibrio Módulo 2: Cómo trabajar con las emociones: Autoconocimiento y Autorregulación. México, Argentina: Atentamente Consultores.

Chernicoff, L., Rodríguez, E., y Labra, D. (2018c). Trabajar y vivir en equilibrio Módulo 3. México, Argentina: Atentamente Consultores.

Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning (CASEL) (2020). SEL 101: What are the core competencies and key settings? Chicago: CASEL. https://casel.org/core-competencies/

Collazos, F., Qureshi, A., Antonín, M., y Tomás-Sábado, J. (2008). Estrés aculturativo y salud mental en la población inmigrante. Papeles del Psicólogo, 29(3), 307-315. https://ddd.uab.cat/record/132682

Consejo de Derechos Humanos de las Naciones Unidas (ACNUDH) (2019). Informe de la Alta Comisionada de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos sobre la situación de los derechos humanos en la República Bolivariana de Venezuela (A/HRC/41/18). Ginebra: ACNUDH. https://www.ohchr.org/SP/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=24788&LangID=S

Cuervo, C. (2019). Pertenæcer: Eight-Week Mindfulness and Meditation Training and Practices for Latinx Immigrants in the United States. Mindfulness Studies Theses, (17).

https://digitalcommons.lesley.edu/mindfulness_theses/17

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, (94), 751-755. https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755

Freitez, A. (2017). Venezuela: la caída sin fin. ¿Hasta cuándo? Encuesta Nacional de Condiciones de Vida 2016 (ENCOVI). Venezuela: Universidad Católica Andrés Bello. https://encovi.ucab.edu.ve/wp-content/uploads/sites/2/2018/02/encovi-2016-venezuela-la-caida-sin-fin-hasta-cuando.pdf

González, M., Bisquerra, R., Filella, G., Fita, E., Martínez, F., y Pérez, N. (2011). Diseño y evaluación de programas de educación emocional. Madrid: Wolters Kluwer España.

Hernández, J., Hernández, G., Rodríguez, Á., y Ramírez, M. (2011). Acculturative stress in Latin-American Inmigrants: An Assesment Proposal. The Spanish Journal of Psychology, 14(1), 227-236. https://doi.org/10.5209/rev_sjop.2011.v14.n1.20

Infobae (2020). El Banco Central de Venezuela reconoció una inflación del 9.500% en 2019. https://www.infobae.com/america/venezuela/2020/02/05/el-banco-central-de-venezuela-reporto-una-inflacion-del-9500-en-2019/

Intimind (2020). 17 ejercicios de mindfulness para tu día a día. https://intimind.es/17-ejercicios-de-mindfulness-para-tu-rutina-diaria/

Mindfulness Without Borders (2019). Manual de Capacitación del programa de embajadores de mindfulness. Estados Unidos: Mindfulness Without Borders.

Oliveros, V. (2018). La inteligencia emocional desde la perspectiva de Rafael Bisquerra. Revista de Investigación, 42(93), 95-109.

Organización Internacional para las Migraciones (OIM) (2020). Informe sobre las migraciones en el mundo 2020. Ginebra: OIM. wmr_2020_es.pdf (iom.int)

Páez, T. (2016). La voz de la diáspora venezolana. Caracas: El Estilete.

Plataforma de Coordinación Interagencial para refugiados y migrantes de Venezuela (R4V) (2022). Refugiados y migrantes de Venezuela. https://www.r4v.info/es/refugiadosymigrantes

Rodriguez, E., Chernicoff, L., Jiménez, A., Labra, D., y Barkovich, M. (2020). Educar desde el bienestar: Competencias socioemocionales para el aula y la vida. Ciudad de México. Mc Graw Hill.

Sin Fronteras (2004). Violencia y mujeres migrantes en México. México: Sin Fronteras, Inmujeres, Fundación Ford.

Urzúa, A., Basabe, N., Pizarro, J. J., y Ferrer, R. (2017). Afrontamiento del estrés por aculturación: inmigrantes latinos en Chile. Universitas Psychologica, 16(5), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-5.aeai

VIA Institute on Character (2022). Character Strengths Survey. https://www.viacharacter.org/

YALE University (2019). The Science of Wellbeing. https://www.coursera.org/learn/the-science-of-well-being

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Universidad Iberoamericana