State of the Question of Emotional Education in the University Degrees of the Education Field according to the Study Plans and Teaching Guides
RIEEB3.2
PDF (Español)
VISOR (Español)
HTML (Español)
ePub (Español)

Keywords

university education
emotional education
Spanish state
degrees
educational field

How to Cite

Teixiné Baradad, J., Bisquerra Alzina, R., Ros Morente, A., & Filella Guiu, G. (2023). State of the Question of Emotional Education in the University Degrees of the Education Field according to the Study Plans and Teaching Guides. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 3(2), 179–200. https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.55

Abstract

The purpose of this research is to know the state of the art of Emotional Education within the degrees and masters related to Education. Emotional Education is very important for people’s adequate integral development. From this perspective, in order to have proper emotional development, we must have emotionally intelligent teachers, who can provide resources so that people can acquire the five emotional competencies (GROP). The primary purpose of Emotional Education is to develop one’s own social well-being. For this reason, it is important to emphasize Emotional Education from preschool to higher education. That is the reason to contemplate Emotional Education in the Universities that form future teachers. The initial hypothesis of this research is that the contents of Emotional Education are not explicit in degrees. This article shows the results extracted from the analysis of teaching guides and curricula in order to reach the main objective. The design used is descriptive since the basis of this research is the observation of didactic guides and study plans of the degrees and masters of the Spanish universities. The obtained results prove evidence for the central hypothesis since in general there are few subjects that directly contemplate Emotional Education. Also, there is a significant decompensation among degrees when working on emotional education.

https://doi.org/10.48102/rieeb.2023.3.2.55
PDF (Español)
VISOR (Español)
HTML (Español)
ePub (Español)

References

Álvarez-García, D., Rodríguez, C., González-Castro, P., Núñez, J. C., y Álvarez, L. (2010). La formación de los futuros docentes frente a la violencia escolar. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 35-56.

Barraza, V. H. (2017). Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional. Revista Alternativas en Psicología, 37, 79-92. https://www.alternativas.me/26-numero-37-febrero-julio-2017/147-las-competencias-emocionales-del-docente-y-su-desempeno-profesional

Betoret, F. D. (2009). Self-efficacy, school resources, job stressors and burnout among Spanish primary and secondary school teachers: A structural equation approach. Educational Psychology, 29, 45-68 https://doi.org/10.1080/01443410802459234

Biquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Descleé de Brower.

Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2126758

Blanco-Donoso, L. M., Demerouti, E., Hernández, E. G., Moreno-Jiménez, B., y Cobo, I. C. (2015). Positive benefits of caring on nurses’ motivation and well-being: A diary study about the role of emotional regulation abilities at work. International Journal of Nursing Studies, 52(4), 804-816. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2015.01.002

Blasi, A. (1999). Emotions and moral motivation. Journal for the Theory of Social Behavior, 29 (1), 1-9. http://apps.webofknowledge.com

BOE (2020, 30 de diciembre). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. España: Jefatura del Estado.

Boletín Oficial del Estado (BOE) (2006, 4 de mayo). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). España: Jefatura del Estado.

Buitrón, S., y Navarrete, P. (2008). El docente en el desarrollo de la inteligencia emocional: reflexiones y estrategias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 4(1), 1-8. https://doi.org/10.19083/ridu.4.8

Cabello, R., Ruiz, D., y Fernandez-Berrocal, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(1), 41-49.

Cejudo, J., López, M. L., Rubio, M. J., y Latorre, J. M. (2015). La formación en educación emocional de los docentes: una visión de los futuros maestros. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 26(3), 45-62. http://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.3.2015.16400

Clouder, C., Dahlin, B., Diekstra, R., Fernández-Berrocal, P., Heys, B., Lantieri, L., y Paschen, H. (2008). Educación Emocional y Social. Análisis Internacional. Informe Fundación Marcelino Botín. http://www.fundacionbotin.org/89dguuytdfr276ed_uploads/EDUCACION/ANALISIS%20INTERNACIONAL/Completo_es.pdf

Downey, L. A., Johnston, P. J., Hansen, K., Birney, J., y Stough, C. (2010). Australian Journal of Psychology: Investigating the mediating effects of emotional intelligence and coping on problem behaviours in adolescents. Youth Studies Australia, 29(2), 60-61.

Eckman, P. (2003). ¿Qué dice ese gesto? Barcelona: Integral.

Fernandez-Berrocal, P., y Ruiz, D. (2008). La Inteligencia emocional en la Educación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(2), 421-436. http://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/viewFile/1289/1364

Fundación Botín (2015). Educación Emocional y Social. Análisis Internacional. Santander: Fundación Botín. http://www.fundacionbotin.org/89dguuytdfr276ed_uploads/EDUCACION/ANALISIS%20INTERNACIONAL/2015/espanol/ES2015-Informe%20Completo.pdf

García-Raga, L., y López-Martín, R. (2011). Convivir en la escuela. Una propuesta para su aprendizaje por competencias. Revista de Educación, 356, 531-555. http://doi.org/10-4438/1988-59X-RE-2010-356-050

Gil-Olarte, P., Palomera, R., y Brackett, M. A. (2006). Relating emotional intelligence to social competence, and academic achievement among high school students. Psicothema, 18, 118-123. http://apps.webofknowledge.com/

Gómez, J. (2003). Educación emocional y lenguaje en la escuela. Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat.

Hernández-Pina, F., Martínez-Clares, P., Da Fonseca, P., y Rubio-Espín, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en educación superior. Madrid: La Muralla.

Kurki, K., Järvenoja, H., Järvelä, S., y Mykkänen, A. (2016). How teachers co-regulate children’s emotions and behavior in socio-emotionally challenging situations in day-care settings. International Journal of Educational Research, 76, 76-88.

Mestre, J., Guil, R., Lopes, P., Salovey, P., y Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112-117. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8429

Ministros Europeos de Educación (1999). Declaración de Bolonia. https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/boloniaeees/documentos/02que/declaracionbolonia.pdf?documentId=0901e72b8004aa6a

Monereo, C., y Pozo, J. I. (2003). La Universidad ante la nueva cultura educativa: enseñar y aprender para la autonomía. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/270158713

Mora, J. A., y Martín, M. L. (2007). Inteligencia emocional y personalidad. En Libro de resúmenes del I Congreso Internacional de Inteligencia emocional. Málaga, España.

Olmedo, M. E. (2013). Enfoques de aprendizaje de los estudiantes y metodología docente: Evolución hacia el nuevo sistema de formación e interacción propuesta en el EEES. Revista de Innovación Educativa, 31(2), 411-429. https://doi.org/10.6018/rie.31.2.133501

Palomera, R., Fernández-Berrocal, P. y Brackett, M.A. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 437-454

Palomino, M. D. C. P., y Hernáez, L. L. (2015). Competencias emocionales en el proceso de formación del docente de Educación Infantil. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 95-106. https://www.redalyc.org/pdf/551/55141402006.pdf

Pascual, V., y Cuadrado, M. (2001). Educación emocional. Programa de actividades para Educación Secundaria Obligatoria. Barcelona: CissPraxis.

Ribes, R., Bisquerra, R., Agulló, M.J., Filella, G., y Soldevila, A. (2005). Una propuesta de currículum emocional en educacion infantil (3-6 años). Cultura y Educación, 17(1), 5-17. https://doi.org/10.1174/1135640053603337

Santander, S., Gaeta, M. L., y Martínez-Otero, V. (2020). Impacto de la Regulación Emocional en el Aula: Un estudio con Profesores Españoles. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 225-246. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2.77695

Vallés, A. (2003). Emoción-ate con inteligencia. Valencia: Promolibro.

Vallés, A., y Vallés, C. (2000). Inteligencia emocional: aplicaciones educativas. Madrid: EOS.

Yin, H. B., Lee, J. C. K., y Zhang, Z. H. (2013). Exploring the relationship among teachers’ emotional intelligence, emotional labor strategies and teaching satisfaction. Teaching and Teacher Education, 35, 137-145. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.06.006

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Universidad Iberoamericana